søndag 11. oktober 2009

Giitu Sterna Paradisea; Gii lea Sterna? Gos lea Paradisea?

En rusletur i Oslos gater gir meg en god følelse og tankene flyter..

Æ vil takke høsten for det fantastiske fargespillet som minner meg om at alt og alle klargjør til vinterdvalen. Igår lettet tredve ender hundre meter foran meg..og startet ferden sørover. En ære å få se fuglene finne sine plasseringer som ender med en målrettet PIL i riktig retning.

Æ vil takke TARA som portretterer vår alles Mari (boine) og hennes livshistorie. Fremdeles idag er det for meg sterkt å lese hennes tanker som jeg så godt kjenner igjen i mitt eget liv. Jeg lar meg stadig overraske over at så få i Fennoskania grunner over egen historie. Fra de som bor utenfor forventer jeg intet kunnskap.

Æ e takknemlig for de små gledene; at lille hvite SILBU inspirerer meg til innimellom SE rødt;) mens gullTIRA er ØRENE der i heimen. Min IDAdiamant er La Prima, mens unge Karita muligens kan være andungen som blir til en SVANE, eller en sterna for densaks skyld?

Denne dagen retter jeg videre takk til ØRET til Jo Torkjel som inviterte meg inn i Kunstakademiets indre rom, og det er leeenge siden. Den deilige avkjølende høstlufta tar meg med videre..

Slottsparken er badet i solskinn. Den kaster sine stråler over plassen inkludert elihagenTRAPPEN som viser vei mot det Juridiske Fakultet som jeg passerer. I dets indre er dagens foreleser en kjent SOL-FORSKER som skal berette om klimaendringer. Jeg tar meg ikke tid til å overvære begivenheten for Juhls Silvergalleri ved Rådhusplassen kaller. Blandt sølv, gull og elementer fra den samiske mytologien lokkes JOIKEN INNI meg frem. Det er nok Sarahkka som mater sine barn på en slik måte som en alltid ikke trenger å forstå.

Idag er dagen hvor MÅNEN "snur" og demper ihvertfall meg. Kraften er sterk og MÅNEstrålene kan fortelle en hvilken som helst virkelighet slik som også natten kan. Strålene kan vise meg at tilogmed en gråtrost er den sorte RAVN.

Det som er sikkert er at Maya er svart som NATTEN og bærer sin egen historie, muligens fra / om PARADISEA...

1 kommentar:

  1. ja dette va litt av høstmørke av en paradise.....

    SvarSlett